Zvyšujú kontroly kvalitu sociálnych služieb a ošetrovateľskej starostlivosti?
Pod týmto názvom zorganizovala Asociácia poskytovateľov sociálnych služieb v SR (APSS v SR) XXV. odbornú konferenciu, na ktorej sa zúčastnili aj zástupcovia Inšpekcie v sociálnych veciach (ISV) MPSVR. Konferencia sa uskutočnila vo Vysokých Tatrách v dňoch 12.-13. novembra 2024.
Výsledky inšpekcie v sociálnych veciach za dva roky jej pôsobenia prezentoval generálny riaditeľ ISV Radoslav Štefánek. ISV začala hneď po svojom vzniku realizovať dozory, no zároveň sa budovala organizačne aj personálne. Zahŕňalo to výber zamestnancov a definovanie ich pracovných náplní, obstarávanie, kúpu a zariaďovanie regionálnych pracovísk, ako aj precizovanie postupov aplikácie zákona o inšpekcii v sociálnych veciach. K 31. októbru 2024 mala ISV vybudovaných všetkých 8 regionálnych pracovísk a inšpekčnú činnosť vykonávalo 101 inšpektorov.
Dva roky činnosti ISV – štatistiky
Generálny riaditeľ ISV predstavil základné štatistické údaje k 31. októbru 2024: vo všetkých troch oblastiach, v ktorých ISV vykonáva dozory (oblasť sociálnych služieb, oblasť sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately a oblasť kompenzácií ťažkého zdravotného postihnutia), bol celkový počet začatých dozorov 434, z toho 327 už ukončených a 107 ešte prebiehajúcich. V oblasti inšpekcie v sociálnych službách inšpektori začali realizovať 71 dozorov, z toho 14 na základe plánu dozornej činnosti a 57 na základe oznámenia doručeného ISV. Aj z tohto porovnania vyplýva, že fyzické osoby sa na ISV obracajú, a že podnety verejnosti ISV neberie na ľahkú váhu. Účastníkov konferencie zaujal aj údaj týkajúci sa spôsobu ukončenia dozoru: protokolom (t. j. so zistenými nedostatkami) alebo záznamom (t. j. bez zistených nedostatkov). V oblasti sociálnych služieb ukončila ISV 48 dozorov, z toho 35 protokolom a 13 záznamom.
A aké sú najčastejšie zisťované nedostatky v oblasti poskytovania sociálnych služieb? Ide o nasledovné 3 oblasti: ochrana života, zdravia a dôstojnosti prijímateľov sociálnej služby, poskytovanie sociálnej služby na odbornej úrovni a plnenie štandardov kvality poskytovanej sociálnej služby.
Nemenej dôležité je aj porovnanie výsledkov dozorov u verejných a neverejných poskytovateľov sociálnych služieb: Zo 71 začatých dozorov v oblasti sociálnych služieb ich ISV vykonala 37 u verejných a 34 u neverejných poskytovateľov sociálnych služieb. Protokolom sa u verejných poskytovateľov skončilo 19 dozorov a 16 u neverejných poskytovateľov. Záznamom ukončili inšpektori 6 dozorov v prípade verejných a 7 dozorov v prípade neverejných poskytovateľov. Inšpekcia teda odhaľuje približne rovnaký počet nedostatkov ako u verejných, tak aj u neverejných poskytovateľov sociálnych služieb. Zo 114 podaní v oblasti sociálnych služieb smerovalo 50 podaní voči verejným a 64 voči neverejným poskytovateľom sociálnych služieb.
Sankcie, pokuty a návrhy na výmaz
ISV doposiaľ voči poskytovateľom sociálnych služieb viedla: 16 správnych konaní o pokute (5x verejný poskytovateľ, 11x neverejný poskytovateľ), 3 správne konania o zákaze činnosti podľa zákona o sociálnych službách (neoprávnené poskytovanie sociálnej služby – tzv. „jasle“ - 3x neverejný poskytovateľ soc. služby), 10 správnych konaní o povinnosti prijať neodkladné opatrenie (6x verejný poskytovateľ soc. služby, 4x neverejný poskytovateľ soc. služby).
Čo sa týka finančných pokút, ISV doposiaľ v oblasti sociálnych služieb vydala 11 rozhodnutí o uložení pokuty za správny delikt, ktoré nadobudli právoplatnosť, v celkovej výške 27 600 EUR.
Rešpekt u poskytovateľov sociálnych služieb vzbudzuje aj možnosť podania podnetu na výmaz z registra poskytovateľov sociálnych služieb. Túto kompetenciu ISV uplatnila za 2 roky existencie v 5 prípadoch, z toho v 3 prípadoch bolo začaté správne konanie (a stále prebieha), v 1 prípade bolo konanie zo strany VÚC zastavené, v 1 prípade sa konanie nezačalo (zariadenie medzičasom splnilo registračnú podmienku). Medzi dôvodmi podania podnetu na začatie konania o výmaze bolo v 3 prípadoch nedodržanie personálneho normatívu (neverejní poskytovatelia), v 1 prípade nesplnenie priestorových podmienok (verejný poskytovateľ) a v 1 prípade registrovaná sociálna služba nebola vôbec poskytovaná (verejný poskytovateľ).
Podľa slov generálneho riaditeľa ISV Radoslava Štefánka ťažiskom výkonu dozoru ISV je najmä zameriavanie sa na to, ako sa reálne žije osobám, ktorým sa poskytuje pomoc, poskytovanie objektívneho zrkadla aktuálneho stavu a konštruktívnej spätnej väzby dozorovaným subjektom.
Panelová diskusia: Zvyšuje kvalitu sociálnych služieb viac represia alebo poradenstvo a prinesie reforma očakávanú zmenu?
Súčasťou konferencie bola aj panelová diskusia s riaditeľom odboru kontroly MPSVR Lukášom Tomašových, riaditeľkou odboru sociálnych služieb MPSVR Máriou Machajdíkovou, generálnou riaditeľkou Národného inšpektorátu práce (NIP) Alenou Zvarovou Bašistovou, tromi zástupcami ISV: generálnym riaditeľom ISV Radoslavom Štefánkom, riaditeľkou odboru metodiky a správnych konaní ISV Natašou Just Hrnčárovou, riaditeľkou odboru inšpekcie v sociálnych službách ISV Nadeždou Vrtielovou Prečinskou a advokátom zastupujúcim poskytovateľov sociálnych služieb Jurajom Gajdošíkom. Diskusiu moderovala predsedníčka APSS v SR Anna Ghannamová.
Predstavitelia MPSVR priblížili postupy a dopady finančnej kontroly MPSVR, inšpekčnej činnosti ISV a inšpekcie Národného inšpektorátu práce. Hovorili aj o vzdelávaní inšpektorov, v rámci ktorého sa pripravuje národný projekt, ako aj o nedostatku pracovníkov v sociálnych službách. Priblížili aj pripravovanú reformu financovania sociálnych služieb, ktorá prinesie zmenu vyplácania peňažných príspevkov odkázaným osobám – zavedie tzv. príspevok na odkázanosť.
Ďakujeme APSS v SR za pozvanie na XXV. odbornú konferenciu aj za korektný a konštruktívny dialóg. Diskutujúci sa zhodli, že odpoveď na otázku, či kontroly zvyšujú kvalitu poskytovaných sociálnych služieb, je jednoznačne ÁNO.
Viac informácií: XXV. Konferencia APSS v SR – 12-13.11.2024 | Asociácia poskytovateľov sociálnych služieb v SR
FOTO 1: Generálny riaditeľ ISV prezentuje výsledky inšpekčnej činnosti. Zdroj: APSS v SR.
FOTO 2: Panelová diskusia: Zvyšuje kvalitu sociálnych služieb viac represia alebo poradenstvo a prinesie reforma očakávanú zmenu? Zdroj: APSS v SR.
FOTO 3: Zástupcovia MPSVR a poskytovateľov sociálnych služieb na konferencii APSS v SR. Zľava: advokát zastupujúci poskytovateľov sociálnych služieb Juraj Gajdošík, riaditeľka odboru metodiky a správnych konaní ISV Nataša Just Hrnčárová, riaditeľka odboru inšpekcie v sociálnych službách ISV Nadežda Vrtielová Prečinská, generálna riaditeľka Národného inšpektorátu práce (NIP) Alena Zvarová Bašistová, štátny tajomník MPSVR Marián Valentovič, predsedníčka APSS v SR Anna Ghannamová, generálny riaditeľ ISV Radoslav Štefánek. Zdroj: APSS v SR.