Hlavné menu


Postupy Inšpekcie v sociálnych veciach

Postupy Inšpekcie v sociálnych veciach
(Metodika výkonu dozoru nad dodržiavaním povinností vo vybraných oblastiach sociálnych vecí)

I.

POSTUP PRI VÝKONE DOZORU
, ktorý v rámci svojej pôsobnosti realizuje  INŠPEKCIA V SOCIÁLNYCH VECIACH MPSVR SR (dozoru nad dodržiavaním osobitných predpisov v oblasti sociálnych služieb, sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately a kompenzácií sociálnych dôsledkov ťažkého zdravotného postihnutia), teda spôsob (účelný a ustálený) konania ISV – METÓDU, upravuje zákon č. 345/2022 Z. z. o inšpekcii v sociálnych veciach a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o inšpekcii v sociálnych veciach).

  • Dozor je typickou činnosťou orgánov verejnej správy. Účelom takejto činnosti je predovšetkým VYHODNOTENIE ČINNOSTI VZHĽADOM NA JEJ SÚLAD S POVINNOSŤAMI URČENÝMI PLATNÝMI PRÁVNYMI PREDPISMI, na ktorú nadväzuje právne relevantné reagovanie na zistené nedostatky. 
  • Zákon o inšpekcii v sociálnych veciach určuje subjekty občianskej spoločnosti (fyzické a právnické osoby) inak ministerstvu nepodriadené, ako aj organizačné súčasti štátu ako DOZOROVANÉ SUBJEKTY. Tieto majú povinnosti im dané právnymi predpismi v oblasti sociálnych vecí. Osobitosťou inšpekcie v sociálnych veciach je rôznorodá povaha a povinnosti dozorovaných subjektov, a to tak v oblasti sociálnych služieb, ako aj sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately.


     

II.

Pri výkone dozoru Inšpekcia v sociálnych veciach primerane postupuje podľa ZÁKLADNÝCH PRAVIDIEL KONTROLNEJ ČINNOSTI stanovených zákonom o kontrole v štátnej správe.

  • Ide o postup, ktorého cieľom je dospieť ku zisteniu - jeho výsledkom teda nie je vydanie rozhodnutia, ale „úradné“ (platné a zákonné) zistenie/overenie skutočného stavu (zahŕňajúce i porovnanie so stavom žiaducim, vymedzenie odchýlok, príčin a podobne). Toto zistenie je následne formalizované v podobe informačného resp. dokumentačného úkonu, ktorý nezakladá, nemení či neruší právne vzťahy, ale môže byť PODKLADOM (jedným z podkladov) pre prípadné začatie SPRÁVNEHO KONANIA (napr. o pokute, zákaze činnosti, o zrušení akreditácie, o výmaze z registra poskytovateľov sociálnej služby, o odňatí príspevku).


     

III.

V súvislosti s výkonom dozoru zákon o inšpekcii v sociálnych veciach ale upravuje NAD RÁMEC ZÁKONA O KONTROLE V ŠTÁTNEJ SPRÁVE:

  • náležitosti OZNÁMENIA na výkon dozoru,
  • UTAJENIE TOTOŽNOSTI oznamovateľa,
  • POVERENIE na výkon dozoru,
  • PRÁVA A POVINNOSTI zamestnancov Inšpekcie v sociálnych veciach,
  • oprávnenie VSTÚPIŤ BEZ SÚHLASU DO OBYDLIA DOZOROVANÉHO SUBJEKTU,
  • oprávnenie HOVORIŤ BEZ PRÍTOMNOSTI TRETEJ OSOBY s fyzickými osobami,
  • vyhotovovanie OBRAZOVÝCH A ZVUKOVÝCH ZÁZNAMOV,
  • oprávnenie ukladať dozorovanému subjektu povinnosť prijať NEODKLADNÉ OPATRENIA na odstránenie zistených nedostatkov, pri ktorých možno dôvodne predpokladať vystavenie osoby ohrozeniu života, zdravia, neľudskému alebo zlému zaobchádzaniu.


     

IV.

Popri
platnej právnej úprave postupu ISV pri výkone dozoru vyplývajúcej zo zákona o inšpekcii v sociálnych veciachzákona o kontrole v štátnej správe  sa ISV riadi, teda spravuje a prispôsobuje svoje postupy i pri výkone dozoru procesnoprávnymi normami  reglementovanými pre správne konanie v oblasti verejnej správy. Je tomu tak, vzhľadom na požiadavku ustanovenia § 3 ods. 7 zákona č. 71/1976 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v znení neskorších predpisov (ďalej len „správny poriadok“). Toto ustanovenie správneho poriadku totiž určuje používať základné pravidlá správneho konania upravené ustanoveniami § 3 ods. 1 až ods. 6 správneho poriadku aj pri vydávaní takých správnych aktov, ktoré nemajú charakter rozhodnutia. Výsledkom dozoru (obsiahnutým v protokole alebo zázname) totiž nie je rozhodnutie ISV o práve, povinnosti alebo právom chráneného záujmu dozorovaného subjektu, ale vyhodnotenie dodržiavania povinností vyplývajúcich z vybranej platnej právnej v oblasti sociálnych vecí -   názor na otázku patriacu do pôsobnosti (kompetencie) ISV podľa ustanovenia § 2 zákona o inšpekcii v sociálnych veciach.

  • Princípy správneho práva sa musia uplatňovať pri výkone verejnej správy vždy, bez ohľadu na to, či samotným výkon verejnej správy má povahu rozhodovania verejných subjektívnych právach osôb alebo nie.
  • ISV preto aj vo svojom postupe primerane (teda s prihliadnutím na účel a cieľ dozoru) uplatňuje pri výkone dozoru – jeho v rámci jeho procesnej realizácie, ako aj formulovania záverov dozoru, princíp viazanosti právom, konania v primeranej lehote, legitímneho očakávania, proporcionality, materiálnej pravdy, spolupráce, zákazu diskriminácie a ďalšími.

 

V.

VÝSLEDNÝM MATERIÁLOM
 z dozoru, teda overenia dodržiavania povinností dozorovaným subjektom, je v prípade, ak Inšpekcia v sociálnych veciach zistí nedostatky, PROTOKOL O VÝSLEDKU VYKONANÉHO DOZORU. Ak neboli vykonaným dozorom nedostatky/porušenia povinností zistené, o výsledku dozoru sa spíše ZÁZNAM.

Protokol aj záznam ministerstvo zverejňuje na svojom webom sídle do 7 dní od ukončenia dozoru.

 

VI.

Inšpekcia v sociálnych veciach vykonáva dozor prioritne na základe svojho PLÁNU DOZORNEJ ČINNOSTI NA PRÍSLUŠNÝ KALENDÁRNY ROK, ktorý aj zverejňuje na svojom webovom sídle.

POSTUPY (METODIKA VÝKONU DOZORU) PRE SOCIÁLNE SLUŽBY

ISV dozor v oblasti sociálnych služieb realizuje podľa svojich Plánov dozornej činnosti (doposiaľ na kalendárny rok 2023 a 2024), podľa ktorých sa zameriava na povinnosti poskytovateľa sociálnej služby pri ochrane života, zdravia a dôstojnosti prijímateľa sociálnej služby vo všetkých druhoch pobytových sociálnych službách podmienených odkázanosťou (napr. zariadenie pre seniorov, domov sociálnych služieb a špecializované zariadenie)  a na povinnosť poskytovať sociálnu službu v komunitnom centre na odbornej úrovni.

ISV sa taktiež podľa Plánov dozornej činnosti zameriava na povinnosť poskytovateľa sociálnej služby prihliadať pri poskytovaní sociálnej služby na individuálne potreby jej prijímateľa a to v tých druhoch sociálnych služieb, ktoré sú povinné o priebehu poskytovania sociálnej služby viesť písomné individuálne záznamy.

ISV tiež realizuje dozor pri poskytovaní sociálnych služieb krízovej intervencie - nad plnením povinnosti poskytovať túto sociálnu službu na odbornej úrovni, ako aj v nízkoprahových denných centrách a v nízkoprahových sociálnych službách pre deti a rodinu.

ISV teda osobitne (podľa plánu dozornej činnosti) overuje u poskytovateľov sociálnych služieb dodržiavanie ich povinností:

  • pri ochrane života, zdravia a dôstojnosti prijímateľa sociálnej služby
  • pri plnení štandardov kvality poskytovanej sociálnej služby v oblasti prevencie krízových situácií, práce s rizikom v sociálnych službách, používania prostriedkov netelesného a telesného obmedzenia, ochrany pred zlým zaobchádzaním a využívania dôverníka v sociálnych službách
  • poskytovať sociálnu službu na odbornej úrovni
  • plánovať individuálne prácu s prijímateľom sociálnej služby
     

» Postup pri výkone dozoru v oblasti sociálnych služieb nad dodržiavaním povinností poskytovateľa sociálnej služby pri ochrane života, zdravia a dôstojnosti prijímateľa sociálnej služby v pobytových sociálnych službách podmienených odkázanosťou
PDF

»Postup pri výkone dozoru v oblasti sociálnych služieb nad dodržiavaním povinnosti poskytovateľa sociálnej služby poskytovať sociálnu službu na odbornej úrovni pri poskytovaní sociálnej služby krízovej intervencie v komunitnom centre
PDF

»Postup pri výkone dozoru nad dodržiavaním povinností poskytovateľa pri individuálnom plánovaní alebo výkone postupov a pravidiel individuálnej práce s prijímateľom
PDF

ISV taktiež poskytovateľom sociálnej služby dáva do pozornosti výstupy aktivít národného projektu Kvalita sociálnych služieb, v rámci ktorého pre použitie práve poskytovateľmi sociálnych služieb vzniklo 7  metodických podporných materiálov, ktoré poskytujú ako zriaďovateľom, tak aj a poskytovateľom sociálnych služieb základnú navigáciu, ako si interpretovať nové štandardy kvality a ako ich následne implementovať do svojej praxe.   

FILIPOVÁ, M., REPKOVÁ, K., (2023). Štandardy kvality v terénnych sociálnych službách metodický podporný materiál. Bratislava: IMPLEA. ISBN 978-80-89837-88-5.

JUSKOVÁ, Z., RÉVAJOVÁ BUJŇÁKOVÁ, E., REPKOVÁ, K., (2023). Štandardy kvality v pobytových a ambulantných sociálnych službách pre staršie odkázané osoby metodický podporný materiál. Bratislava: IMPLEA. ISBN 978-80-89837-82-3.

MÁTEL, A., a kol., (2023). Štandardy kvality v praxi poskytovateľov sociálnych služieb metodický podporný materiál. Bratislava: IMPLEA. ISBN 978-80-89837-90-8.

MÁTEL, A., a kol., (2023). Štandardy kvality v praxi poskytovateľov sociálnych služieb skrátená verzia metodický podporný materiál. Bratislava: IMPLEA. ISBN 978-80-89837-92-2.

MAZALÁNOVÁ, J., HORVÁTHOVÁ, B., REPKOVÁ, K., (2023). Štandardy kvality v sociálnych službách krízovej intervencie metodický podporný materiál. Bratislava: IMPLEA. ISBN 978-80-89837-80-9.

ŠLOSÁROVÁ, B., ŠEDIVCOVÁ, V., REPKOVÁ, K., (2023). Štandardy kvality v pobytových a ambulantných sociálnych službách pre deti, mladých ľudí a dospelé osoby so zdravotným postihnutí metodický podporný materiál. Bratislava: IMPLEA. ISBN 978-80-89837-80-9.

ŠUŠOLIAKOVÁ, K., REPKOVÁ, K., (2023). Štandardy kvality v sociálnych službách na podporu rodiny s deťmi metodický podporný materiál. Bratislava: IMPLEA. ISBN 978-80-89837-86-1.

 

 

POSTUPY (METODIKA VÝKONU DOZORU) PRE SOCIÁLNOPRÁVNU OCHRANU DETÍ A SOCIÁLNU KURATELU

ISV dozor v oblasti sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately realizuje podľa svojich Plánov dozornej činnosti (na kalendárny rok 2023 a 2024) voči dozorovaným subjektom, ktorými sú orgán sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately (úrad práce, sociálnych vecí a rodiny)  a zariadenie sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately (centrum pre deti a rodiny).

ISV osobitne overuje dodržiavanie ich povinností ÚRADOM PRÁCE, SOCIÁLNYCH VECÍ A RODINY:

  • určiť mieru ohrozenia dieťaťa,
  • vypracúvať plán sociálnej práce s rodinou dieťaťa, ktorého súčasťou je sledovanie psychického vývinu, fyzického vývinu a sociálneho vývinu dieťaťa na tento účel najmenej raz za šesť mesiacov navštevovať dieťa v zariadení na výkon rozhodnutia súdu.
     

ISV osobitne overuje dodržiavanie ich povinností CENTROM PRE DETI A RODINY:

  • zaradiť dieťa do šiestich rokov veku do profesionálnej náhradnej rodiny najneskôr do štyroch týždňov od prijatia do centra pre deti a rodiny,
  • pripraviť v spolupráci s orgánom sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately, a ak je to vzhľadom na vek a rozumovú vyspelosť dieťaťa možné, aj s dieťaťom,
    individuálny plán rozvoja osobnosti dieťaťa, ako aj  plán osamostatňovania
    sa mladého dospelého
    , ktorého súčasťou je aj predpokladaný spôsob zabezpečenia si ďalšieho bývania,
  • vykonávať resocializačný program pre dieťa po predchádzajúcom poskytnutí zdravotnej starostlivosti v špecializačnom odbore detská psychiatria v ústavnom zdravotníckom zariadení v rozsahu najmenej štyroch týždňov na odporúčanie lekára so špecializáciou v špecializačnom odbore detská psychiatria,
  • zabezpečiť nadväznosť poskytovania špecializovanej ambulantnej starostlivosti poskytovanej lekárom so špecializáciou v špecializačnom odbore detská psychiatria, ak sa vykonáva resocializačný program pre dieťa.

»Postup pri výkone dozoru v oblasti sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately vzhľadom na povinnosť centra pre deti a rodiny vypracovať plán prípravy na osamostatnenie sa mladého dospelého a  plán   osamostatňovania  sa   mladého   dospelého
pdf

»Postup pri výkone dozoru v oblasti sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately vzhľadom na povinnosť orgánu sociálnoprávnej ochrany a sociálnej kurately navštevovať dieťa v zariadení na výkon rozhodnutia súdu
pdf

»Postup pri výkone dozoru v oblasti sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately vzhľadom na povinnosť vykonávať resocializačný program po predchádzajúcom poskytnutí zdravotnej starostlivosti v ústavnom zdravotníckom zariadení
pdf

»Postup pri výkone dozoru v oblasti sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately vzhľadom na povinnosť centra pre deti a rodiny zaradiť každé dieťa do šiestich rokov veku do profesionálnej náhradnej rodiny najneskôr do štyroch týždňov od prijatia dieťaťa do centra pre deti a rodiny
pdf

POSTUPY (METODIKA VÝKONU DOZORU) PRI PEŇAŽNÝCH PRÍSPEVKOCH NA KOMPENZÁCIU SOCIÁLNYCH DÔSLEDKOV ŤAŽKÉHO ZDRAVOTNÉHO POSTIHNUTIA 

ISV realizuje dozor pri poskytovaní peňažných príspevkov na kompenzáciu sociálnych dôsledkov ťažkého zdravotného postihnutia priznaných úradmi práce, sociálnych vecí a rodiny fyzickým osobám.

Predmetom dozoru ISV sú osobitne podľa plánov dozornej činnosti (na kalendárny rok 2023 a 2024) peňažné príspevky na kompenzáciu sociálnych dôsledkov ťažkého zdravotného postihnutia:

  • peňažný príspevok na kúpu osobného motorového vozidla, keď ISV preveruje u fyzických osôb s ťažkým zdravotným postihnutím, ktorým bol poskytnutý tento peňažný príspevok ÚČELNOSŤ JEHO POUŽITIA
  • peňažný príspevok na opatrovanie, keď ISV preveruje u fyzických osôb, ktoré poskytujú pomoc fyzickým osobám s ťažkým zdravotným postihnutím, na zabezpečenie ktorých sa poskytuje tento ROZSAH A KVALITU POSKYTOVANEJ POMOCI FYZICKEJ OSOBE S ŤAŽKÝM ZDRAVOTNÝM POSTIHNUTÍM
  • peňažný príspevok na osobnú asistenciu, keď ISV preveruje u fyzických osôb s ťažkým zdravotným postihnutím, ktorým bol poskytnutý tento peňažný príspevok ÚČELNOSŤ JEHO POUŽITIA  a u fyzických osôb, ktoré poskytujú pomoc fyzickým osobám s ťažkým zdravotným postihnutím, na zabezpečenie ktorých sa poskytuje tento ROZSAH A KVALITU POSKYTOVANEJ POMOCI FYZICKEJ OSOBE S ŤAŽKÝM ZDRAVOTNÝM POSTIHNUTÍM

 

»Postup pri výkone dozoru v oblasti kompenzácií sociálnych dôsledkov ťažkého zdravotného postihnutia pri poskytovaní peňažného príspevku na KÚPU OSOBNÉHO MOTOROVÉHO VOZIDLA
pdf

»Postup pri výkone dozoru v oblasti kompenzácií sociálnych dôsledkov ťažkého zdravotného postihnutia pri poskytovaní peňažného príspevku na OPATROVANIE
pdf

»Postup pri výkone dozoru v oblasti kompenzácií sociálnych dôsledkov ťažkého zdravotného postihnutia pri poskytovaní peňažného príspevku na OSOBNÚ ASISTENCIU
pdf